Pazar, Mayıs 28, 2006

Akıl Dısı Toreler

*Tazmanya'da kadın ölen kocasının cinsel organını boynuna asmak zorunda!

*Guam'da bakirelerin evlenmesi yasak. Bunun için kızlar bekaretlerini para karşılığı bu işi yapan kişilere bozduruyor!

*Arizona'da patlak lastikli otomobil içinde sevişmek yasak. Kurala uymayan ön koltukta sevişen 50 dolar ödüyor

*Gine'de evli kadını baştan çıkaran adamın el ve ayak parmaklarından biri kesiliyor. Kesilen parça ilişkiye giren kadına yediriliyor!

*Guyana'da banyoda seks yaparken yakalanan çiftler önce boyanıyor, sonra da bir eşeğin arkasına bağlanarak şehirde gezdiriliyor!..

* Colombia'da gelinin annesi gerdeğe giren çiftin yatağının kenarına oturarak ilk ilişkiye şahitlik ediyor!..

*Hindistan'da evlere gündeliğe gelen kadınlar evdeki bekar gencin seksüel ihtiyaçlarını karşılamak zorunda.

*Laos'da kadınların ayakları en erotik bölge kabul ediliyor. Bu nedenle kadınların ayaklarını göstermesi yasak.

*Tayvan'da damadın akrabası ya da arkadaşı gelinin bekaretini alıyor., Gerekçesi; "Damat böyle sıkıcı bir işle zaman kaybetmesin!"

*Liverpool'daki dükkanlar çocuklar vitrini seyrederken kadın vitrin mankenini soyamaz ya da giydiremez!.

*Amboyna adasında ürünün az olacağı belirlenirse erkeklerin güneş batımında çıplak olarak tarlaya gidip ekinlerin arasında masturbasyon yapmaları gerekiyor!!!

********************************************************************************
30 Cesit Evlilik

Türkiye genelinde yapılan bir araştırmaya göre ülkemizde 'görücü usulü'nden oldu bittiye kadar birbirinden ilginç 30 çeşit evlilik var. Kültürler arasında değişen evlilik biçimlerinin çoğu da kadına söz hakkı tanımıyor

İki yetişkinin birlikte yaşamaları için evlilik kararı vermeleri hiç de zor değil. Bunun için de bir nikah dairesine başvurmak gerekiyor. Fakat ülkemizde bu sanıldığı kadar kolay gelişmiyor. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Türkçe Bölümü öğretim üyesi Yard. Doç. Dr. Lütfi Sezen, ülkemizde birbirinden ilginç 30 çeşit evlenme türü olduğunu ortaya çıkardı. Türkiye genelinde araştırma yapan Yar. Doç. Dr. Sezen, evlenme türlerini sıraladığı "Türkiye'de Evlenme Biçimi" konulu çalışmasında, Türkiye'deki evlilik biçimlerinin çoğunun kadına söz hakkı tanımayan evlilikler olduğunu ve geleneklerin devam ettiği yörelerde yaygın olduğunu açıklıyor. Birbirinden ilginç evlenme yöntemleri şöyle sıralanıyor:

1 . Görücü usulüyle evlenme: Gelenekselliğin ağır bastığı yörelerde görülen evlenme biçimidir. Bunda kız seçme girişimi, doğrudan doğruya evlenecek gencin annesi, babası veya yakınları tarafından başlatılır. Gencin kızı beğenmesi yeterli değildir.

2 . Kız kaçırma (Düğünsüz evlenme): Ailelerin evliliğe kesin karşı çıkması durumunda kız kaçırma olayı gündeme gelir. Bu durum, sosyo-ekonomik ve diğer sebeplerle en çok kız tarafının engellemesiyle ortaya çıkar. Bu engeller arasında kız tarafının başlık parası istemesi önemli bir yer tutuyor.

3 . Başlık parasıyla evlenme: Başlık, evlenecek gencin kız tarafına ödediği paraya denir. Bu nakit para yanında; altın, ev, bahçe, tarla veya hayvan olarak da gerçekleşebilir. Doğu ve Güneydoğu kırsalında yaygın olan başlık parası üzerinde yapılan pazarlığın sonuçlanmasına "başlık kesme" denir. Başlık, kadını bir mal olarak gören anlayışın ürünü olması yönüyle ilkel bir zihniyetin devamıdır.

4 . Oturak alma evlilik : Erkeğin kızı zorla kaçırması yanında, kızın bohçasını alarak oğlan evine gidip oturması durumu vardır ki buna bazı yörelerde, 'oturak alma' denilir. Bir kızın bazen gözünü tuttuğu herhangi bir erkeğe kaçtığı görülür.

5 . Baş örtüsü kaçırma yoluyla evlilik: Hakkâri, Van, Ağrı ve Erzurum'un ilçelerinde rastlanılan bu evliliğin gerçekleştirilmesinde; kıza ait bir eşyanın kaçırılması, kızı kaçırmakla eş tutulmaktadır. Oğlanın ailesi, kız tarafıyla anlaşmak zorundadır.

6 . Beşik kertme evliliği: Birbirini çok seven eş-dost, komşu veya yakınlar, çocukları beşikteyken, beşiklerine birer kertme vurarak nişanı gerçekleştirilir.

7 . Tay geldi evlilik: Dul bir kadının, eski kocasından olan çocuklarını da alarak dul bir erkekle ya da dul bir erkeğin eski karısından olan çocuklarını alarak dul bir kadınla yaşamasından doğan evliliğe denir. Kadın veya kocanın yanında getirdikleri çocuklar, 'tay geldi' olarak adlandırılırlar."

8 . Kuma getirme evliliği: Cumhuriyetten önce, karısı kısır olan veya erkek çocuk doğuramayan erkek, yeniden evlenirdi. Günümüzde Doğu ve Güneydoğu'nun kırsal kesimlerinde hâlâ devam etmektedir. Bu gibi evlenmelerde ilk kadın, sonradan gelenin yanında ikinci plana düşer.

9 . Berdel (bedel) evliliği: Doğu v e Güneydoğu Anadolu'da uygulanır. Başlık sorununu ortadan kaldıran bu tür evlilik; hem kızı hem de oğlu bulunan iki ailenin, karşılıklı olarak hem kızlarını hem de oğullarını evlendirmeleriyle gerçekleştirilir.

10 . Kepir (yaban değişimi) evliliği: Zor kullanılarak gerçekleştirilen evlilik biçimidir. Evlenmek isteyen fakat başlık ve düğün masraflarını karşılayacak kadar paraları olmayan ya da ailelerin çıkardıkları zorluklardan çekinen bekâr iki arkadaş, kız kardeşlerini kendi aralarında değiştirirler.

11 . Ölen kardeşin karısıyla evlenme (Levirat evlenme): Doğu ve Güneydoğu'da rastlanılan ve törelerden kaynaklanan bu evlilik biçimi, "namusu başkalarına kaptırmamak" anlayışıyla gerçekleştirilir. Ölen kardeşin karısı, bekâr olan erkek kardeşle evlendirilir veya evli olan erkek kardeşin ikinci eşi olması yoluna gidilir.

12 . Baldızla evlilik (Sorarat evlilik): Özel kültürel bir âdettir. Dul kalan kocanın, eşinin ölümünden sonra baldızıyla evlenmesidir. Öksüz kalan çocuklara "üvey anne" olarak seçilen teyzenin daha hoşgörülü davranabileceği düşüncesi bu evlenme biçiminin tercih edilmesinde etkili olmaktadır.

13 . İçgüveyi evliliği: Erkek çocuğu olmayan, ekonomik durumu iyi bazı aileler, kızı dışarı verme yerine, damadı "içgüveyi" olarak eve almaktadırlar. Özellikle tek kız çocuğu olan bazı aileler bu yola başvurmaktadır.

14 . Yetim evliliği: Anne ve babası ölmüş, kardeşleri olmayan bir delikanlı veya kızın, ileride kimsesiz kalmaması için yakın akrabalarından biriyle evlendirilmesidir. Bu evliliğin temelinde yardımseverlik ve sosyal dayanışma arzusu yatmaktadır.

15 . Yakın akraba evliliği: Türkiye'de evli çiftlerin yaklaşık dörtte birinin akraba ve eşlerin yüzde 80'inin kardeş çocukları oldukları belirtilmektedir.

16 . Oldu bitti evlilik: Bir oldu bitti sonucu, bir kişinin diğerini evliliğe zorladığı evliliktir. Kızın erkeğin zayıf tarafını yakalayıp onunla ilişkiye girmesi veya erkeğin kızın zayıf tarafını yakalayıp iğfal etmesi sonucunda bu yola başvurulmaktadır.

17 . Para karşılığı evlenme: Doğu ve Güneydoğu Anadolu'nun kırsalındaki yoksul ve eğitimsiz çevrelerde gerçekleşir. İlköğretim çağındaki çocukların okula gönderilmeyerek veya okuldan alınarak para karşılığında evlendirilmesidir.

18 . Kan parası karşılığı evlenme: Doğu ve Güneydoğunun kırsalında, öldürülen kişinin kan bedeli olarak para, altın, ev ve tarla yanında kız verildiği de görülmektedir. Temelinde eğitimsizlik olan ilkel bir evlenme biçimidir.

19 . Tanışıp anlaşarak evlenme: Büyük kentlerde ve eğitim düzeyinin yükseldiği çevrelerde en yaygın olan evlenme biçimidir. Kız ve erkek belli bir süre arkadaşlık yaparak birbirlerini iyice tanıdıktan sonra gerçekleştirdikleri evlenme biçimidir. Kişiliğini bulmuş, ekonomik özgürlüğü olan eğitim düzeyi yüksek gençler, bu yolla evliliği tercih etmektedirler.

20 . Çok eşli evlilik: Cumhuriyetten sonra yasaklanmış ama eğitim düzeyi düşük kırsal kesimlerde devam etmektedir. Daha çok erkek çocuk sahibi olup bulunduğu çevreye hükmetmek amacı ön planda gelmektedir.

21 . Anlaşmalı evlilik: Dul kalan kadın veya erkeklerin yaşlılık döneminde gerçekleştirdikleri evlenme biçimidir. Yaşlı erkeğin bakımı için muhtaç dul veya evlenmemiş bir kadınla anlaşılarak dini nikah yapılır. Nikâhlanan kadına para ve altın gibi ekonomik destek sağlanılır. Yaşlı erkek ölünce, evlendiği kadın resmi nikahlı olmadığı için kendisine verilenlerle yetinir. Kalan miras, erkeğin varisleri tarafından paylaşılır

22 . Rastlantı evliliği: Rastlantı sonucu, sonu düşünülmeden gerçekleştirilen evliliktir. Bir yolculuk sırasında veya arkadaş, eş dost, akraba evinde karşılaşma, telefon konuşması sırasında sesten etkilenme, gözden, bacaktan göğüsten etkilenme gibi nedenlerle bu evliliğe kısa bir sürede karar vermektedir.

23 . Tercihli evlilik: Bu tür evlilik, genellikle ana baba, büyükanne, büyükbaba gibi aile büyüklerinin onayı ile gerçekleştirilmektedir. Genellikle komşu ve yakın akraba grupları arasında gerçekleşir. Topluluk içinde ekonomik güçleri aynı olan aileler arasında bu evlenme biçimi yaygındır.

24 . Yabancıyla evlilik: Yurtdışında çalışanların gerçekleştirdikleri evlenme biçimidir. Bu evlilik, yabancıdan kız alma veya yabancıya kız verme şeklinde görülmektedir. Birtakım hoşlukları, boşlukları ve problemleri olan evliliklerdendir.

25 . Farklı mezhep evliliği: Evliliklerin gerçekleştirilmesi sırasında karşılaşılan engellerin başında din ve mezhep farklılıkları gelmektedir.

26 . Metres edinme evliliği: Büyük kentlerde yaşayan eğitimsiz zenginler arasında; refah ve zenginlik göstergesi olarak "metres edinme" modası görülmektedir. Her türlü bakım ve masrafı üstlenilen başka bir evde ikame ettirilen ikinci bir kadınla sürdürülen gayr-i meşru ilişkidir.

27 . Muta evliliği: Geçici bir süre için yapılan evliliktir. Daha çok İran'da uygulanan bu evlenme biçiminin, Türkiye'de de bazı çevrelerde gerçekleştirildiği görülmektedir.

28 . Öç alma karşılığı evlenme: Aralarında kan davası bulunan feodal dönem kalıntısı kimi aileler, karşı tarafın onurunu incitip saygınlığını zedelemek amacı ile bu yola başvurur.

29 . Dış güveyi evliliği: Son günlerde, bir Japon televizyonunun çöpçatan aracılığı ile Türkiye'ye eş seçmeye gelen Kuni Nakazon'a gösterilen aşırı ilgi, Türk erkeklerinin "dış güveyilik" konusuna ilgi duyduğunu ortaya çıkardı.

30 . İlan yoluyla eş seçme: Son zamanlarda, gazete, dergi, televizyonların teletex sayfalarına ve internete ilan vererek eş seçme yoluna gidildiği sıkça görülmektedir.


*********************************************************************************


Karı Koca İliskiler


ADAM - Corabim nerede?
KADIN - Bilmiyorum, hic aramadi.
ADAM - Kusura bakma sevgilim, ben ciplak ayakla hicbir espriye gulemiyorum.
KADIN - O zaman corabini giy, zira ben espri yapmaya devam edecegim.
ADAM - Bulabilsem giyecegim.
KADIN - O halde corabini bulunca haber ver.
ADAM - Son kez soruyorum corabim nerede?
KADIN - Hayatim corabini rehin almisim gibi davranma. Ne bileyim ben? Ayni evde yasamaya basladigimizdan beri sen hep bu soruyu sorarsin ve ben hep ayni yaniti veririm: Coraplarinin takipcisi degilim.

ADAM - Ama ben degisik bir yanit alma umudumu umutsuzca surduruyorum.
KADIN - Coraplarini birbirine sokup top yaptiktan sonra evin en ucra kosesine atmaktan vazgecsen daha iyi degil mi?
ADAM - Lutfen su corap brifingine bir son verebilir misin?
KADIN - Bu telasinin sebebi nedir acaba?
ADAM - Gec kaldim.
KADIN - Nereye?
ADAM - Gitmem gereken yere.
KADIN - Neresi orasi?
ADAM - Bilmiyorum.
KADIN - Bilmedigin bir yere nasil gideceksin?
ADAM - Tarif uzerine.
KADIN - Gurbuz?
ADAM - Efendim?
KADIN - Ne oluyor?
ADAM - Yok bir sey, corapsizim ve gec kaldim, hepsi bu.
KADIN - Kiminle bulusacaksin?
ADAM - Bilmiyorum.
KADIN - Bilmedigin bir yerde tanimadigin birisiyle bulusmaya gidiyorsun?...
ADAM - Evet. Ayrica corabimin da nerede oldugunu bilmiyorum. Bugun hiçbir sey bilmiyorum.
KADIN - Gurbuzcugum sinirlenmeye baslamamin senin icin bir sakincasi varmi?
ADAM - Hayir yok, zaten ben de sinirliyim.
KADIN - Nereye gidiyorsun be ADAM?!
ADAM- Bir okurumla bulusacagim. Beyoglu'nda bir kafede.
KADIN - Okurunla ha? Bir tahminde bulunmak istiyorum izninle, bu bir KADIN degil mi?
ADAM - Bilmiyorum.
KADIN - Bir seyi de bil be ADAM!?
ADAM - Bana ikinci kez "be ADAM" dedin. Istersen ucuncu hakkini kullanma!
KADIN - O zaman sen de biraz daha aciklayici konusmaya basla istersen. Mesela bu okurunun adi ne?
ADAM - Nurten.
KADIN - Adi Nurten ama sen KADIN olup olmadigini bilmiyorsun?
ADAM - Canim sadece isimden bunu anlayamazsin ki. Benim bir arkadasim vardi mesela ismi Gulten'di.
KADIN - Ve erkekti oyle mi?
ADAM - Hayir KADINdi ama bir suru erkek adasinin oldugundan soz etmisti...
KADIN - Gurbuz sabrimin sinirini merak ediyorsan hemen seni aydinlatayim, tam oradayiz. Yani bir adim daha atarsan sinirdisi olacaksin haberin olsun! Nerede tanistiniz bu KADINla?

ADAM - Henuz tanismadik, tanismaya gidiyorum iste.
KADIN - Iyi de tanisma istegini bir sekilde belli etmis olmali degil mi? Yoksa sen hic bilmedigin birinin seninle tanismak istedigini nereden bileceksin? ADAM - Bu kiz ya da erkek, her neyse, bana surekli mail gonderiyordu ve hep tanisma istegini dile getiriyordu, sonunda ben de tamam bulusalim dedim.. Olay bundan ibaret.

KADIN - .....Guzel.
ADAM - ...............
KADIN - Bir kafede ha?
ADAM - Evet.
KADIN - Hos bir kahve kokusu... Beyoglu'nda olduguna gore, entelektuel bir hava... Belki uzaktan duyulan bir pipo aromasi... Dipten gelen enstrumantal bir etnik muzik... Ve bir yazarla bir okurun tadina doyulmaz edebiyat sohbeti.

ADAM - Cok guzel anlattin, bir tek sey disinda, corapsiz bir yazarla bir okurun sohbeti.
KADIN - Aksam da bir bara gidersiniz herhalde.
ADAM - Sacmalama.
KADIN - Ne var bunda canim? Daha Nurten'in KADIN olup olmadigi bile belli degil.
ADAM - ...Baska temiz corap da yok, Allah kahretsin.
KADIN - Canim bu kadar sıkı giyinmene gerek yok zaten. Belki de yakinda soyunacaksin.
ADAM - Nasil yani?
KADIN - Nurten KADINsa yani!
ADAM - Biraz abartmiyor musun?
KADIN - Sevgilim eger uygun bir yer bulamazsan buraya getir, ben anneme giderim ne olacak?
ADAM - Karicigim ben bir yazarim ve bir okurum benimle sahsen tanismak icin yogun bir çaba harcadi. Ben de sonunda tanismayi kabul ettim, butun mesele bundan ibaret, lutfen bilimkurgu hikayeleri anlatma!

KADIN - Tabii canim tabii... O yuzden bir saattir gozunun onundeki coraplari gormuyor ve boncuk boncuk terliyorsun.
ADAM - Hani coraplar? Aaa... madem coraplar bir saattir senin elinde niye aratiyorsun bana?
KADIN - Ozur dilerim hayatim... Ben simdi corabini pencereden asagi atiyorum, sen giderken alir yolda giyersin.
ADAM - Dur be KADIN!
KADIN - Gule gule ahlaksiz ve corapsiz yazar!!

Hiç yorum yok: